mandag den 27. juni 2011

Spørgelystne Unge




150 meter fra kirken ligger der er et grønt hus, hvor der bor ca. 50 unge. De er færdige med gymnasiet og har valgt at tage et forberedelsesår, inden de skal indrulleres i hæren. I løbet af det år studerer de sammen jødedom, er frivillige i forskellige sociale projekter og oplever landet. Et år der skal modne dem intellektuelt, religiøst, socialt og moralsk. Se evt. deres web her.


Først på året havde jeg to af dem inde på kontoret, hvor vi snakkede lidt løst og fast om, hvem vi hver især er, og om vi evt. kunne slå pjalterne sammen i et socialt projekt. I sidste uge havde jeg så den fornøjelse, at alle 50 unge dukkede op i kirken, fordi de ville høre om min tro, og hvad vi laver i kirken.

De var svært opmærksomme, og vi fik en rigtig god dynamik i gang, hvor jeg, efter at have fortalt mit eget vidnesbyrd, begyndte at stille dem spørgsmål til, hvad hovedbudskabet i 'deres' Bibel egentlig er. Det havde de i første omgang faktisk ikke noget klart svar på, men efter vi kom lidt på sporet med syndefaldet og forbandelsen, som siden har været over menneskeheden og videre til løftet til Abraham om velsignelse over hele menneskeheden via hans udvælgelse, så kom der lidt hold på det hele.

Det er altså et kick af de større at sidde med en forsamling af det folk, som løfterne i sin tid blev givet til og så få lov at fortælle resten af historien. Det kan jo simpelthen ikke slutte med Malakias' Bog. Det er indlysende.

Nuvel, der var selvfølgelig også mere profane spørgsmål, som fx hvordan jeg kan være præst og så også være gift. Den får jeg tit, for mange ved, at katolske præster lever i cølibat. Jeg svarer altid, som sandt er, at hvis de havde mødt min kone, ville de nok kunne forstå, hvorfor jeg er protestant...