mandag den 10. september 2012

Bag tremmer



Sidste forår bad vi en overgang meget om, at der måtte vise sig en mulighed for, at vi kunne få adgang til et fængsel. Se denne post. Jeg henvendte mig dengang og tilbød, at der kunne ringes til mig, hvis der var nogen, der havde behov for at tale med en præst. Det har de aldrig gjort. Mange har fortalt os, at de ortodokse jøder sidder på den 'magten' også i fængslerne, hvorfor vi nok ikke skulle forvente ligefrem at blive inviteret. 

En af gutterne fra området, hvor vi bor, har været ind, ud og senest ind i fængsler, og hver gang han er kommet hjem, har han altid båret kippa; noget han ellers aldrig gør. Det kunne godt tyde på, at man kommer under en vis påvirkning, mens man er inde. Det er jo fair nok; jeg kunne så ønske, at der også var mulighed for at komme ind og 'betjene' de kristne, der sidder der.

I sidste uge fik jeg så ad andre veje faktisk lejlighed til at besøge en kristen fyr fra Elfenbenskysten, som er havnet i fængsel. I 2003 flygtede han fra Elfenbenskysten, fordi han havde været politisk og militært aktiv og frygtede for sit liv. Da han endte i Israel fik han igen og igen forlænget sit visum, men da hans pas løb ud, fik han problemer, da hans eget konsulat ikke ville udstede ham et nyt. Derfor kunne han naturligt nok heller ikke blive ved med at få forlænget sit visum.

Han tør endnu ikke vende tilbage til familien i Elfenbenskysten, så nu sidder han i et fængsel i Ramla, mens hans sag kører.

Jeg har ingen idé om, hvorvidt kontakten her kan blive en indgang til noget som helst andet, men det giver bestemt også mening 'bare' at snakke med ham. Han havde ikke haft besøg i månedsvis.