tirsdag den 11. september 2012

Outreach til Red Hot-koncert

Red Hot Chili Peppers spillede i går i TLV. Inden var de lige en tur omkring Grædemuren i J'lem.

Jeg var sammen med vel i alt 20 andre derude for at dele forskelligt litteratur ud, mens folk kom ud. Vi placerede os 4 forskellige steder. Halvdelen af os var koreanere, og som en sagde, så er de nærmest skabt til det, for det er som om de er født med et smil på læben, og det er altså ikke helt ved siden af.

Jeg tager i øvrigt aldrig selv imod flyers og sager på gaden, men der er jo nogen, der gør der, og jeg kender selv folk, for hvem en traktat blev startskuddet til at undersøge, om Jesus faktisk havde noget at byde på. Vi delte op mod 10.000 bøger og traktater ud, og det er jo ikke til at vide, om de kommer til at gøre nogen forskel. Det ved ham, der gør forskellen.

I Guds mission er det jo ham, der har overblikket, trækker i trådene og gør enhver forskel til sin tid. Det giver en helt grundlæggende frimodighed til fx at stå på en bro og dele læsestof ud til folk, der okser af sted mod togstationen. Nogle gange er vi hans så-redskaber og nogle gange hans høst-redskaber på det hold af arbejdere, som hele hans kirke er.

Et frisk eksempel: Sidste forår var jeg ude at tale et sted. I januar, 9 måneder senere, ringer NN, som var der dengang, og som godt vil mødes og snakke lidt. Det gør vi. NN er blevet overbevist om, at Jesus må være Messias. NN får lidt bøger med hjem, og vi be'r sammen til sidst. Siden hører jeg ikke fra vedkommende, og jeg har ikke noget kontaktinfo. Så ringer NN igen i torsdags, 9 måneder senere igen, og er nu klar til, at der skal noget mere kød på.

Det er jo altid sjovt, når det lugter lidt af høst, men hvem ved hvilke steps, Helligånden har arrangeret på dennes vej indtil nu - både før og imellem, jeg har haft kontakt med vedkommende? Var en traktat fx det første prik på skulderen? Jeg glæder mig til at lære NN og dennes historie bedre at kende.


Stilhed før stormen...


Stormen...